Stalo se Vám už někdy, že jste se něco nemohli naučit? Že to, co jste se naučili, jste vzápětí zapomněli? A když už jste se to naučili, nikdy jste si to ve správnou chvíli nevybavili?
Občas se to stane každému, ale když je to moc časté, může nám to komplikovat život. Možná jste se učili, nebo byli učeni, metodou, která Vašemu mozku nevyhovovala. Každý mozek je totiž jedinečný.
To znamená, že každý z nás se učí jinak. Někdo si pamatuje pomocí obrázků, jinému pomáhá časté opakování, další si potřebuje věci vyzkoušet v praxi. Nebo všechno dohromady. Zde jsou některé faktory, které hrají při učení důležitou roli:
V zásadě jsou tři způsoby, jak během učení přijímame informace, tedy tři typy studentů - vizuální, auditivní a kinetický. Každý z nich se učí jinak a potřebuje jiné vjemy, pomůcky a postupy při učení. Pokud jste kinetický typ a někdo vás učí čistě vizuálně, moc se toho nenaučíte, a naopak - pokud používáte správné metody pro svůj typ, je učení o mnoho snazší.
Je dobré si také uvědomit, že náš mozek má dvě hemisféry. Bohužel, v dnešní době je mnohem více prosazovaná levá hemisféra, která má na starosti logické funkce, zatímco ta pravá, intuitivní je v oblasti učení dost opomíjená. Proč bychom ale neměli používat obě poloviny mozku, když už je máme? Když zapojíme obě dvě, bude učení opět efektivnější.
Co dalšího musíme mít při učení na paměti? PAMĚŤ:-) Jak si ukládat do mozku věci tak, aby se nám ve správnou chvíli správně vybavily a nevytratily se za pár dní? I to se dá naučit.
Je spousta dalších faktorů, se kterými se musí počítat - např. prostředí, fyzický stav, motivace, koncentrace, víra ve své schopnosti atd.
Namíchat učební "polévku" tak, aby chutnala každému mozku, je dost těžké. Čím víc mozků, tím hustší polévka, ale také tím méně ingrediencí, které se na každý mozek dostane. Proto, i když máme dobrého učitele, se toho vetšinou naučíme více v menší skupině než ve větší. Tento problém odpadá při individuální výuce. Pokud Váš učitel umí rozpoznat, co Vašemu mozku nejvíce chutná, máte vyhráno. A co když se učíme sami? Vezměte v potaz všechny výše uvedené faktory a přizpůsobte jim své učení.